تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی در چیست

استخدام رسمی
قبل از اینکه به تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی بپردازیم ابتدا استخدام رسمی را معرفی می‌کنیم. از دیدگاه مراجع قانونی و بر اساس ماده ۴۵ قانون مدیریت خدمات کشوری بعد از تصویب کردن این قانون تمامی استخدام‌ها به صورت رسمی و یا پیمانی صورت می‌گیرد.
رسمی آزمایشی و رسمی قطعی از انواع استخدام رسمی محسوب می‌شوند. اگر نیرویی هستید که خواهان استخدام رسمی قطعی در نهادی می‌باشید باید این نکته را مد نظر داشته باشید که قبل از آن‌که به رویای خود دست یابید ابتدا باید مدتی به صورت رسمی آزمایشی مشغول به کار شوید.

چنانچه در پایان مدت زمانی که به صورت رسمی آزمایشی مشغول به کار هستید تشخیص داده شود که صلاحیت ماندن در منصب خویش را ندارید بدون هیچ گونه تعهد، از طرف وزارت‌خانه و یا مؤسسه، حکم برکناری شما صادر خواهد شد.

گفتنی است که اگر از کار خود برکنار شده‌اید به مدت یک سال بعد از برکناریتان اجازه شرکت در آزمون استخدام رسمی در همان شغل و منصب را نخواهید داشت.
بنابر مطالبی که بیان نمودیم حتماً شما هم متوجه شده‌اید که استخدام به صورت رسمی قطعی دارای مزایایی در مقایسه با استخدام رسمی آزمایشی می‌باشد لذا در ادامه برخی از مزایای استخدام رسمی قطعی را بر می‌شماریم.

مزایای استخدام رسمی
الف) انعطاف‌پذیری
انعطاف‌پذیری یکی از مزایای استخدام قطعی می‌باشد. چنانچه شما در یکی از ادارات دولتی مشغول به کار هستید این اختیار را دارید که از بخشی به بخش دیگر بروید به گونه‌ای که کار خود را سنگین‌تر و یا سبک‌تر کنید چرا که شما از کارمندان آن مؤسسه محسوب می‌شوید و وظیفه دارید که در آن‌جا خدمت کنید. از طرف دیگر کار شما ساعت مشخصی دارد به گونه‌ای که به راحتی می‌توانید رأس ساعت از محل کارتان بیرون بیایید و از این طریق میان زندگی و کارتان تعادل برقرار نمایید.

ب) داشتن امنیت شغلی
شما در استخدام رسمی قطعی از امنیت شغلی برخوردار خواهید بود. در حالت کلی اساساً مشاغل دولتی در مقایسه با مشاغل بخش خصوصی از امنیت بیشتری برخوردار می‌باشند چرا که پیروی کننده از قوانین خاصی می‌باشند و هرکسی نمی‌تواند بیاید و به آسانی و بنا به تمایل شخصی در مورد اخراج افراد و جایگزین کردن آن‌ها با افراد دیگر تصمیم‌گیری کند. حقیقت این است که یکی از مهم‌ترین دلایل تمایل افراد برای استخدام در مشاغل دولتی دارا بودن امنیت شغلی می‌باشد. لذا سی سال شغل و نهایتاً داشتن حقوق بازنشستگی از دلایل خوبی به حساب می‌آید که نه تنها شما بلکه سایر افراد هم ترجیح دهند شغل دولتی داشته باشند تا شغل خصوصی.

ج) ساعت کاری مشخص
اگر در یکی از ادارات دولتی مشغول به کار هستید قطعاً می‌دانید که موظف به اضافه کاری نیستید و برای هر ساعتی که اضافه کاری می‌کنید به شما حقوق پرداخت خواهد شد. لذا چنانچه می‌خواهید کارتان سنگین نباشد به آسانی می‌توانید از رأس ساعتی که مقرر شده است از اداره خارج شوید و همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم از این طریق می‌توانید تعادلی بین زندگی و کارتان ایجاد نمایید.

معایب استخدام رسمی
تا این‌جا به مزایای استخدام رسمی قطعی پرداختیم اما بهتر است بدانید که این نوع استخدام اگرچه دارای مزایایی است معایبی هم دارد که در ادامه به شرح معایب آن خواهیم پرداخت.

الف) تخریب شدن توسط سایر همکاران نزد مقام‌های بالا دست
چنانچه در یکی از ادارات دولتی جزء نیروهایی هستید که به استخدام رسمی قطعی آن نهاد درآمده‌اید این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است توسط همکارانتان نزد مقام‌های بالا دست تخریب گردید و حتی ممکن است که به همین دلیل کار خود را نیز از دست دهید.

ب) روال کند افزایش حقوق
اگر رویای استخدام شدن در یکی از نهادهای دولتی را ذهن می‌پرورانید بدانید که روال افزایش حقوق در نهادهای دولتی طولانی بوده و در سال زیاد پیش نمی‌آید.

استخدام پیمانی
در نهادهای دولتی و اداری نیروهایی وجود دارند که برای انجام امور اجرایی و تصدی‌گری استخدام می‌شوند که تمامی مقررات و ضوابط مربوط به این نیروها در آئین ‌نامه استخدام پیمانی قید شده است. به نظر برخی از افراد این نوع استخدام به نوعی استخدام نیمه رسمی می‌باشد. چرا که اگر شما نیروی کاری پیمانی در مؤسسه‌ای باشید و دارای عملکرد مناسبی در حوزه کاری خود باشید و کارفرما از شما رضایت داشته باشد شما می‌توانید در قالب نیروهای رسمی به فعالیت خود ادامه دهید. کلیه کسانی ‌که به صورت پیمانی استخدام شده‌اند در طول مدت زمانی که کار می‌کنند می‌توانند تحت پوشش تأمین اجتماعی کشور قرار گیرند. در ادامه به ذکر نکاتی که در خصوص نیروهای پیمانی کاربردی می‌باشد می‌پردازیم.

نیروهای پیمانی کاربردی
در حالت کلی هدف از استخدام پیمانی جذب کردن نیروهایی می‌باشد که به طور موقت و در مدت زمان معین مشغول به کار می‌شوند بنابراین نهادها و سازمان‌های دولتی مجاز هستند که با رعایت قوانین استخدامی کشور و اخذ مجوزهای قانونی نیروهای مورد نیاز خود را به صورت قرارداد پیمانی استخدام کنند. چنانچه قرار باشد که شما به صورت پیمانی استخدام شوید موظف به تکمیل فرمی خواهید بود که از سوی سازمان امور اداری و استخدامی به شما عرضه می‌شود. از جمله مواردی که در این فرم تعیین می‌شود مدت زمان همکاری شما می‌باشد که مدت زمان متداول برای این نوع استخدام یک سال می‌باشد.
مدت زمان در نظر گرفته شده برای مرخصی شما که از نیروهای پیمانی نهادی می‌باشید در طول یک سال، یک ماه می‌باشد.
استخدام پیمانی در نقطه مقابل استخدام رسمی قرار دارد. گفتنی است که اگر شما در طول مدت زمان قرارداد کاری تان عملکرد مناسبی نداشته باشید بعد از این‌ که قرارداد کاری‌ تان به اتمام رسید امکان این وجود دارد که مجدداً از سوی کارفرما به همکاری در نهاد مربوطه دعوت شوید.
بدانید که اگر قرار است تحت عنوان نیروی پیمانی با شرکتی همکاری کنید تحت حمایت قوانین استخدام پیمانی قرار خواهید گرفت و بایستی برای شما بیمه در نظر گرفته شود.
وظایف و حقوق کارفرما و نیرو در استخدام پیمانی
کارفرمای شما در قبال شما که از نیروهای پیمانی آن سازمان می‌باشید وظیفه دارد که شما را بیمه کند.
اگر شما مستخدم پیمانی شرکت یا سازمانی می‌باشید بدانید که بر اساس قوانین حق ندارید که همزمان در دو نهاد دولتی به صورت قرارداد پیمانی فعالیت کنید. افزون بر این امکان این‌که شما در سازمان‌های دولتی انتقال یابید وجود ندارد. به عبارتی امکان بسترسازی جهت انتقال شما به عنوان نیروی استخدامی پیمانی از نهادی به نهاد دیگر وجود ندارد. شایان ذکر است که این انتقال در مواردی از قبیل آموزش، مأموریت موقت و یا با هدف کارآموزی می‌تواند صورت گیرد.
در صورتی ‌که کارفرما قصد ابطال قرارداد با شما را داشته باشد مکلف است که یک ماه قبل این مسئله را به اطلاع‌ تان برساند. البته باید این موضوع را خاطر نشان کرد که عکس این قضیه هم درست است بنابراین چنانچه شما خواهان فسخ قرارداد باشید بایستی کارفرمای خود را در جریان بگذارید.
چنانچه شما به عنوان نیروی پیمانی بدون دلیل منطقی به مدت ۷ روز از کار خود غیبت کنید قرارداد کاریتان بدون توجه به شما و به صورت یک‌طرفه ابطال خواهد شد.
چنانچه به عنوان نیروی استخدامی باردار و یا بیمار می‌باشید، موظف هستید که این مسئله را با کارفرمایتان در جریان بگذارید تا وی این موضوع را به اطلاع سازمان تأمین اجتماعی برساند و نهایتاً شما از قوانین حمایتی تعیین شده بهره‌‌ مند شوید.
نکته
اگر نهاد و یا سازمانی که در آن مشغول کار هستید خواهان استخدام نیروی رسمی می‌باشند در اولین گام باید این فرد را از بین شما و همکارانتان که از کارکنان پیمانی آن مؤسسه می‌باشید انتخاب کنند. البته باید این موضوع را هم بیان کنیم که چنانچه قرار باشد شما به استخدام رسمی آن نهاد درآیید سابقه کاریتان بررسی خواهد شد

استخدام پیمانی
استخدام پیمانی
استخدام قراردادی
چنانچه تمایل دارید اطلاعاتی در خصوص استخدام قراردادی کسب نمائید باید به شما بگوئیم که بعضی از کارکنان در دستگاه‌های دولتی عهده‌دار انجام کارهای پشتیبانی و خدماتی هستند. بخش‌نامه مربوطه، تعداد مشاغلی که شامل این گروه می‌شوند را اعلام کرده است که طبق این بخش‌نامه، مشاغلی همچون نظافت، آرایشگری، رخت‌شویی، آشپزی، خیاطی و غیره جزء مشاغل خدماتی و قرارداد کاری محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید به عنوان نیروی قراردادی در نهادی استخدام شوید لازم است بدانید که کارکنان خدماتی از حیث بیمه فراگیر قانون تأمین اجتماعی و از لحاظ استخدامی و اداری فراگیر قانون کار هستند.

کارمند رسمی
کارمند رسمی دارای شرایط خاصی می‌باشد و بنابراین اگر قرار است به استخدام رسمی نهادی درآیید ضروری است که گزینش‌های مربوطه را بگذرانید. شما به عنوان یک کارمند دارای نقشی اساسی در زمینه تصمیم ‌سازی‌ و همچنین تصمیم‌ گیری‌ می‌باشید علاوه بر این تأثیرگذار در امور جاری بوده و در کامیابی و پیروزی اهداف اداری و دولتی نقش مهمی خواهید داشت. این را هم بدانید که کارکنان رسمی از لحاظ نظام استخدامی آماده قانون استخدام کشوری و همچنین قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشند و همچنین از حیث پوشش بیمه‌ای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری می‌باشند.

کارمند پیمانی
اگر قرار است که شما به عنوان کارمند پیمانی نهادی استخدام شوید باید بدانید که کارمندان پیمانی در سیستم اداری جهت امور تصدی‌گری استخدام می‌شوند و از حیث پوشش تأمین اجتماعی فراگیر صندوق تأمین اجتماعی بوده و از لحاظ نظام استخدامی فراگیر آئین نامه استخدام پیمانی می‌باشند.

در ادامه در مورد تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی صحبت می‌کنیم.

تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی
تا این‌جا شما را با انواع استخدام آشنا کردیم حال نوبت آن است که تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی را به شما معرفی نمائیم.

تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی در بیمه کردن
همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم چنانچه قرار باشد شما در نهادی به صورت پیمانی استخدام شوید، باید این موضوع را بدانید که کارفرمای شما وظیفه دارد شما را بیمه کند. در صورتی هم که به صورت رسمی استخدام می‌شوید بعد از بازنشستگی از خدمات مربوط به آن بهره‌مند خواهید شد. البته باید این را هم بدانید که اگر به صورت پیمانی در مؤسسه‌ای استخدام می‌شوید از این نوع خدمات برخوردار نخواهید بود.

تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی در حقوق
بهتر است بدانید که هم اکنون میزان دریافتی نیروهای رسمی که در نهادها و سازمان‌های دولتی کار می‌کنند به اضافه حقوق و مزایا و همچنین اضافه کاری ۳ الی ۵ میلیون تومان است این در حالی می‌باشد که حداقل مقداری که نیروهای قراردادی تابع دولت دریافت می‌نمایند تابع مصوبات دولت بوده و به اجبار ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌باشد.

چنانچه قرار است شما در نهادی به صورت قراردادی مشغول کار شوید باید از این موضوع مطلع باشید که از آن‌ جائیکه جزء کارکنان غیر رسمی دولت محسوب می‌شوید نمی‌توانید از افزایش حقوق و مزایایی که کارکنان رسمی از آن بهره‌مند می‌شوند برخوردار شوید. این را هم بدانید که این اجحاف آشکار و عظیم به نیروهای کار قراردادی وابسته به دولت است که در حقوق، دستمزد و حتی بازنشستگی تان می‌تواند آثار منفی به جا گذارد.

نکته
چنانچه از کارکنان قراردادی دولت هستید و از نظر حقوقی زیان دیده‌اید می‌توانید برای مشکلاتی که در دوران بازنشستگی تان دچارش می‌شوید در دیوان عدالت اداری شکایت خود را مطرح کنید تا از راه‌های قانونی به دادرسی حقوق خود بپردازید.

تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی در توجه به کارکنان
لازم است بدانید که دولت اعلام کرده است ۸۵ درصد بودجه کشور در زمینه هزینه‌های جاری به کار برده می‌شود. یکی از مشکلاتی که دولت با آن مواجه است تورم حقوق کارمندان در نهادهای دولتی می‌باشد به گونه‌ای که در برخی موارد دولت نسبت به سپردن نیروهای خود به شرکت‌های پیمانکاری تمایل نشان می‌دهد تا از این طریق بتواند هزینه‌های جاری را کم کند در صورتی ‌که بیشترین ظلمی که به شما به عنوان نیروی کار می‌شود از سوی شرکت‌های پیمانکاری می‌باشد بنابراین این موضوع سبب نارضایتی و اعتراض شما به عنوان فردی که نیروی پیمانی، شرکتی و قراردادی هستید خواهد شد.

چنانچه شما عضوی از نیروی کاری پیمانی در نهادی باشید به شما شماره پرسنلی تعلق خواهد گرفت که همین امر سبب می‌شود کار شما دارای اعتبار بیشتری باشد. اما اگر نیروی قراردادی مؤسسه‌ای هستید باید بدانید که سازمان‌ها هیچ تعهدی در قبال شما نخواهند داشت.

تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی در پاداش دادن
اگر شما نیروی پیمانی نهاد یا مؤسسه‌ای هستید به شما این امید را می‌دهیم که احتمال این‌ که به صورت رسمی استخدام شوید زیاد است ولی اگر نیروی قراردادی می‌باشید ممکن است به مدت ۱۰ سال هم کار کنید ولی نهایتاً از پاداش پایان کار و بازنشستگی برخوردار نخواهید بود و در صورتی ‌که کارفرما تمایل به اخراج شما داشته باشد می‌تواند به راحتی شما را از کارتان اخراج نماید.

خدمات بیمه
بیمه از دیگر مواردی است که شما باید به عنوان فردی که خواهان استخدام در شرکتی به عنوان نیروی رسمی و یا پیمانی هستید از آن مطلع باشید. لازم است بدانید که بیمه نیروهای رسمی از نوع بیمه خدمات درمانی می‌باشد اما بیمه نیروهای پیمانی از نوع بیمه تأمین اجتماعی می‌باشد که این خود یک امتیاز مثبت برای شما اگر نیروی پیمانی مؤسسه هستید در مقایسه با نیروی رسمی محسوب می‌شود چرا که بیمه تأمین اجتماعی کمی بهتر از بیمه خدمات درمانی می‌باشد اما در زمینه‌های دیگر استخدام رسمی کمی بهتر از استخدام پیمانی می‌باشد. البته ذکر این نکته برای شما خالی از لطف نیست که بر اساس استخدام نیروهای جدید شما فقط می‌توانید به صورت پیمانی استخدام شوید چرا که هیچ یک از نهادها نیروهای خود را به صورت رسمی استخدام نمی‌کنند.

تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی در مرخصی دادن به کارکنان
چنانچه قرار است به عنوان نیروی پیمانی در شرکتی مشغول فعالیت شوید لازم است بدانید که مدت زمان مرخصی شما نهایتاً به میزان مدت قراردادی خواهد بود که مابین شما و کارفرمایتان بسته شده است اما اگر از کارکنان رسمی نهادی می‌باشید حتماً می‌دانید که حداکثر به مدت سه سال می‌توانید از مرخصی بدون حقوق بهره‌مند شوید که البته بهتر است این را هم بدانید که این مدت زمان در صورتی‌ که قصد ادامه تحصیل در رشته مرتبط با شغل‌ تان را داشته باشید به مدت دو سال دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

نکته آخر در مورد تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی
حتماً شما هم می‌دانید که بهترین نوع استخدام، استخدام رسمی است و بعد از آن استخدام پیمانی می‌باشد که تقریباً نیمه رسمی محسوب می‌شود. دولت قرارداد سالانه و یا در بیشتر مواقع ۳ الی ۵ ساله منعقد می‌کند که یا آن را تمدید می‌کند و یا این ‌که آن را به استخدام رسمی مبدل می‌کند و احتمال اخراج شدن شما اگر نیروی رسمی نهادی می‌باشید خیلی کم‌تر می‌باشد مگر این ‌که از شما خطا و یا اشتباهی سر زده باشد. بعد از استخدام رسمی و پیمانی، استخدام قراردادی می‌باشد که سالانه توسط خود سازمان تمدید می‌شود نه دولت همچنین امنیت شغلی در استخدام قراردادی پایین می‌باشد و این نکته‌ای است که شما باید به عنوان فردی که خواهان استخدام قراردادی در شرکتی می‌باشید مد نظر قرار دهید.

درباره‌ی محمدعلی میرمحمدی

Check Also

شغل هایی برای علاقه مندان کار درمنزل

شغل هایی برای علاقه مندان کار درمنزل شاید در گذشته مشاغل خانگی و دورکاری، شغل‌هایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *