آشنایی با
شغل نازک دوز زنانه و نحوه آموزش آن

مأموریت اصلی سازمان فنی حرفه ای آموزش، پژوهش، تولید استانداردهای آموزشی و ارزشیابی مهارت نیروی کار کشور است که فرآیند آموزش در قالب دوره‌های ۱ تا ۱۸ ماهه به صورت کوتاه مدت و پودمان های تکمیلی بین سطوح تحصیلی انجام می‌شود.
همچنین به مهارت آموختگان در صورتی که در ارزشیابی احراز صلاحیت شغلی و حرفه‌ای موفقیت کسب کنند، گواهینامه صلاحیت شغلی اعطا می‌شود. متقاضیان دریافت گواهینامه با شرکت در آزمون‌های کتبی و عملی و قبولی نهایی موفق به اخذ گواهی‌نامه از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خواهند شد.
اهمیت آموزش‌های اشاره‌شده سبب شد تا سایت آگهی استخدام و کاریابی نواندیشان با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به معرفی خدمات آموزشی و دوره‌های آموزشی این سازمان می‌پردازد.
عنوان حرفه آموزشی که در این هفته به معرفی آن خواهیم پرداخت، نازک دوز زنانه است.
این حرفه در خوشه خدمات و گروه صنایع پوشاک (طراحی و دوخت سابق) قرار می‌گیرد. این حرفه در سال گذشته جزء حرفه‌های پرمخاطب سازمان بوده است و عملکرد آموزشی بیش از ۱۲۰۰۰ نفر-دوره تنها در بخش آموزش دولتی داشته است.

مطالبی در خصوص شغل و هنر خیاطی و اهمیت آن در زندگی:
خیاطی یک هنر اصیل است که به واسطه کاربرد زیاد همیشه مورد توجه بوده است. تنوع طرح‌ها رنگ‌ها و مدل‌ها در مناطق ایران نیز گویای این مطلب است. فراگیری این فن نه‌تنها گامی ملی در جهت خودکفایی است بلکه هنری است که زندگی فردی را هم آراسته می‌نماید چراکه کار خیاطی آمیخته باهنر و خلاقیت و مهارت است. یک خیاط هنرمند باید انواع پارچه را شناخته و در دوخت و دوز مهارت داشته باشد، داشتن خلاقیت و مهارت در طراحی برای این شغل لازم است. علاوه بر این شاید بتوان داشتن تجربه را مهم‌ترین عامل موفقیت در شغل خیاطی دانست هر چه خیاط تجربه بیشتری داشته باشد در کارش موفق‌تر خواهد بود؛ بنابراین با در نظر گرفتن علاقه شخصی و کسب مهارت‌های لازم می‌توان با شروع از مهارت‌آموزی در کنار یک مربی ماهر، کسب‌ و کاری با مبلغ سرمایه‌ گذاری کم و سوددهی مناسب را از طریق اشتغال به شغل خیاطی راه‌اندازی نمود. هنر خیاطی در بسیاری موارد باهنرهای دیگر مانند بافتنی – رودوزی- تکه‌دوزی- قلاب‌بافی- سنگ دوزی- مروارید دوزی …در ارتباط است و خیاط در دوخت سفارشات خود از آنها استفاده می‌کند.
فعالیت‌های یک خیاط که در دوره آموزش حرفه نازک دوز زنانه به آن پرداخته می‌شود شامل کار با انواع ماشین دوخت، استفاده از انواع اتو، انتخاب پارچه، رسم انواع الگو، انتقال الگو روی پارچه، دوخت‌های اولیه خیاطی و دوخت انواع لباس زنانه دوز را در برمی‌گردد. اشتغال به این حرفه ایجاب می‌کند فرد برای دوخت و دوز از دقت و حوصله بالا برخوردار باشد و در انجام کار خود ابداع و سلیقه داشته باشد.

شرح شغل:

نازک دوز زنانه از مشاغل مربوط به صنایع پوشاک است که دارای شایستگی‌هایی از قبیل رعایت ایمنی و بهداشت در محیط کار، راه‌اندازی، سرویس و نگهداری ماشین دوخت در کارگاه خانگی، انجام دوخت اولیه لباس نازک زنانه، ترسیم الگوی لباس نازک زنانه، برش لباس نازک زنانه، دوخت لباس نازک زنانه و اتو کاری لباس نازک زنانه را دربر می‌گیرد.

عنوان دوره: نازک دوز زنانه (Embroidered women clothing)

کد ملی آموزش شغل: ۷۵۳۱۲۰۵۱۰۰۱۰۰۰۱

مدت دوره آموزش: ۴۶۰ ساعت ـ زمان آموزش نظری: ۱۳۹ ساعت ـ زمان آموزش عملی: ۳۲۱ ساعت (بر این اساس با توجه به ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی که می‌تواند در شیفت صبح، شیفت بعدازظهر یا یکسره برنامه‌ریزی و اجرا شود، طول دوره آموزشی بین ۳ تا ۴٫۵ ماه خواهد بود)

ویژگی کارآموز:

حداقل توانایی جسمی و ذهنی: شخصی که وارد این دوره می‌شود باید سلامت کامل جسمانی و روانی داشته باشد.

حداقل مدرک تحصیلی: پایان سوم راهنمایی (پایان دوره متوسطه اول)

جنسیت: هم زنان و هم مردان می‌توانند در این دوره شرکت نمایند.

شرایط سنی: حداقل سن برای شرکت در دوره‌های آموزشی ۱۵ سال تمام است.

به استناد تبصره ۲ ماده ۱۸ آئین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد پذیرش کارآموزان گروه سنی ۱۵- ۱۲ سال منوط به ارائه اجازه کتبی ولی و یا قیم قانونی کارآموز است.

پیش‌نیاز مهارتی: این دوره پیش‌نیاز لازم ندارد.

text-kashida:0%;line-height:normal’>

حضور در المپیاد ملی/بین‌المللی مهارت:

مهارت آموختگان این حرفه می‌توانند در مسابقات المپیاد ملی شرکت نمایند و در صورت کسب مقام، به مسابقات المپیاد بین‌المللی راه یابند. عنوان این رشته در مسابقات المپیاد فناوری مد می‌باشد.

مسیر ارتقاء و تکمیل مهارت:

کارآموزان پس از طی دوره آموزشی در صورت تمایل جهت ارتقای دانش و مهارت‌های تخصصی می‌توانند در دوره‌های پیشرفته‌تری درزمینهٔ ضخیم دوز زنانه، الگوساز و برش کار زنانه، بچه‌گانه دوز شرکت نمایند.

مهم‌ترین استانداردها و مشاغل مرتبط با دوره:

مهم‌ترین استاندارد آموزش مهارت مرتبط با این دوره، راسته دوز بوده و این شغل با مشاغلی از قبیل پارچه فروشی، خرازی، تولیدی‌های پوشاک و شخصی دوز لباس زنانه در ارتباط است.

وضعیت کنونی، آینده شغلی و مزایای اشتغال در این حرفه:

در حال حاضر مهارت آموختگان می‌توانند به صورت خوداشتغالی و با داشتن سرمایه محدودی، اقدام به راه‌اندازی یک واحد کوچک تولید پوشاک کرده و به صورت اشتغال خانگی به تولید لباس شخصی پرداخته و یا تعمیرات آن را بپذیرند. یا پس از اخذ گواهینامه مهارت به عنوان خیاط نیمه ماهر در واحدهای صنفی تولید پوشاک و یا کارگاه‌های کوچک تولیدی سری دوزی مشغول شده و درزمینهٔ ی برش‌کاری، چرخ‌کاری فعالیت نمایند؛ و یا با راه‌اندازی یک واحد کارگاهی اقدام به کارآفرینی در این رشته و استخدام سایر افراد جهت انجام فعالیت تولیدی نمایند. همچنین با توجه به گسترش مد و طراحی لباس در کشور ایران و توسعه روزافزون مدل و طراحی می‌توان نتیجه گرفت اگر فعالان در این عرصه همیشه اطلاعات و مهارت خود را به‌روز نمایند سالیان زیادی می‌توانند در این حرفه فعال بود و درآمد مطلوبی به دست آورند. درواقع پائین بودن هزینه ایجاد اشتغال یکی از مزایا و شاید مهم‌ترین مزیت این حوزه است که خوداشتغالی مهارت آموختگان را تسهیل می‌نماید.

افرادی که قصد کارآفرینی در این رشته و راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی دارند نیز از مزایای صنعت پوشاک در کشور بهره‌مند خواهند شد. به‌طورکلی مهم‌ترین مزیت‌های مذکور عبارتند از: سابقه دیرین نساجی و پوشاک در کشور، وجود بازارهای بزرگ داخلی و منطقه‌ای و اسلامی، ارزش افزوده بسیار بالای پوشاک، نداشتن هیچ‌گونه آلایندگی زیست‌محیطی، اشتغال‌زایی بالا، پائین بودن هزینه ایجاد اشتغال، وجود منابع غنی نفت و گاز در کشور به منظور تولید مواد اولیه، امکان رشد و توسعه صنعت در حوزه فناوری‌های نوین و ارزآوری بالای پوشاک.

میزان سرمایه موردنیاز جهت خوداشتغالی در این حرفه:

حداقل تجهیزات و ملزومات خوداشتغالی در این حرفه عبارتند از دکوراسیون و تجهیزات کار مانند صندلی، میز کار، اتو و دستگاه‌های دوخت. در حال حاضر با مبلغی حدود ۷ میلیون تومان می‌توان ملزومات خوداشتغالی در این حرفه را فراهم نمود.

ملزومات راه‌اندازی یک کارگاه خیاطی:

از مهم‌ترین تجهیزات و مواد مصرفی لازم که در یک کارگاه خیاطی می‌بایست وجود داشته باشند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

انواع پارچه‌ها – چرخ خیاطی سردوز (اورلوک) – چرخ خیاطی راسته دوز – چرخ خیاطی همه‌کاره – میز برش – صندلی چرخان – اتاق پرو (پاروان) – قیچی مخصوص پارچه – اتو و …

میزان درآمدشاغل:

می‌دانید که حداقل حقوق در قانون کار به صورت سالیانه تعیین می‌گردد ولی شاغلین در این رشته با توجه به مهارت‌های تخصصی خود، ذوق و هنر و سلیقه و آشنایی با روش‌های مختلف کار و میزان تجهیزات موجود در کارگاه، در این حوزه می‌توانند بین ۷ تا ۱۰ برابر حداقل حقوق قانون کار درآمد داشته باشند.

برخی از مزایای دریافت گواهینامه مهارت

گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دارای کد استاندارد بین‌المللی مشاغل (۲۰۰۸-ISCO) می‌باشد که دارندگان آن با احراز صلاحیت شغلی می‌توانند از مزایای قانونی مختلفی بهره‌مند گردند.

یکی از مزایای مذکور قابلیت ارائه به سازمان تأمین اجتماعی باهدف استفاده از بیمه‌های مربوط به صنایع ساختمان و تفاهم‌نامه‌های قالیبافان و بافندگان فرش و بیمه بیکاری می‌باشد.
کارجویان می‌توانند جهت آشنایی بیشتر با دوره‌های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و ثبت‌نام در این دوره‌ها به آدرس پورتال سازمان: http://www.portaltvto.com و آدرس سایت سازمان http://www.irantvto.ir مراجعه کنند.
شایان‌ذکر است که این مطلب با همکاری صغری سلیمی، مربی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شماره سه استان زنجان تهیه‌شده است.

درباره‌ی محمدعلی میرمحمدی

Check Also

شغل هایی برای علاقه مندان کار درمنزل

شغل هایی برای علاقه مندان کار درمنزل شاید در گذشته مشاغل خانگی و دورکاری، شغل‌هایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *