بهترین راه آموزش سواد مالی به کودکان

بسیاری از نیازها و خواسته‌های کودکان مانند بزرگ‌ ترهاست. از نیاز به محبت و حس پذیرفته شدن گرفته تا نیازهای مالی و مسائل اقتصادی. شاید تنها فرق بچه‌ها با بزرگترها در سایز لباسشان باشد. با این حساب، بهتر است باور قدیمی «بچه‌اس، نمی‌فهمه!» را کنار بگذاریم، قبول کنیم که کودکان یک سر و دو گوش دارند و باید به یادگیری بیشتر آنها کمک کنیم.
یکی از موضوعات مهم آموزشی به کودکان که گاهی از آن غافل می‌شویم، آموزش سواد مالی به آنهاست. برای آشنایی بچه‌ها با دنیای مالی، اولین و مهم‌ترین راه، دادن پول توجیبی است. پول توجیبی برای کودکان مانند سه واحد درس تخصصی اقتصاد است و زیر و بم سواد مالی را به آنها یاد می‌دهد. تفکراتشان درباره پول و نحوه برخورد با آن را شکل می‌دهد و آنها را برای ورود به نمونه بزرگ‌تر زندگی آماده می‌کند. پول توجیبی می‌تواند مدیریت دخل و خرج، بودجه‌ بندی و درک ارزش دارایی‌ها را نیز به کودک بیاموزد.
پول توجیبی هفتگی یا ماهانه و برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از آن، روش مناسبی برای سپردن یک مسئولیت شخصی به کودکان و نوجوانان است. برای شانه‌های نحیف و روحیه پاک بچه‌ها، سروکله زدن با همین مبلغ و زمان کم می‌تواند سخت و خیلی جدی باشد. پس مثل هر زمینه دیگری، به‌ همراهی ما نیاز دارند تا خشت‌های اول سواد مالی را کج نگذارند و دیوار اقتصاد زندگیشان تا ثریا کج نرود. نباید اجازه بدهیم به خاطر وجود بار مسئولیت، قید دریافت پول توجیبی را بزنند و مسائل مالی خودشان را به ما بسپارند.

همراهی یا دخالت؟
همراهی ما یعنی برای میزان، زمان و نحوه پرداخت پول توجیبی قوانین خاص خانواده را در نظر بگیریم؛ نه اینکه در مورد خرج و مصرف آن نظر بدهیم. اگر بچه‌ای توانایی مدیریت مالی نداشته باشد، یا برنامه‎‌ ریزی مناسبی برای پول توجیبی‌اش انجام ندهد، وظیفه ما بزرگ‌ترها تنها راهنمایی و مشورت دادن است. بدون از کوره در رفتن و از خشم سرریز شدن هم می‌شود چشم و گوش بچه‌ها را باز کرد. کافی است یادمان بیاید خودمان چند بار پول‌های زیادی را خرجِ خواسته‌های غیرضروری کرده‌ایم. بعد به آنها حق می‌دهیم که با این تجربه کم، نتوانند جلوی وسوسه خرج پول را بگیرند و قبل از رسیدن موعد بعدی پرداخت مقرری، پول کم بیاورند.
برای حل این مشکل می‌توانیم فاصله زمانی پرداخت پول توجیبی را کم کنیم. برنامه‌ریزی در مدت کوتاه و پایبندی به آن، همیشه راحت‌تر از یک برنامه‌ریزی بلندمدت است. پول توجیبی برعکس ظاهر ساده و فریبنده‌ای که دارد، پر از پیچ‌ وخم‌های نا آشناست و درس‌های زیادی به همراه دارد. در مجموع، دریافت پول توجیبی به کودکان مدیریت دخل‌وخرج، بودجه‌بندی و درک ارزش دارایی‌ها را می‌آموزد. البته تجربه مسئولیت‌پذیری را به همراه دارد. همچنین میزان، زمان و نحوه پرداخت آن باید طبق قوانین خاص هر خانواده تعیین شود.

درباره‌ی محمدعلی میرمحمدی

Check Also

شغل هایی برای علاقه مندان کار درمنزل

شغل هایی برای علاقه مندان کار درمنزل شاید در گذشته مشاغل خانگی و دورکاری، شغل‌هایی …

یک نظر

  1. فرناز دادستان

    با سلام
    من فرناز دادستان هستم
    خیلی خوشحالم که میتونم توی این طرح شرکت کنم.
    شماره ام روهم براتون میذارم حتما بامن تماس بگیرید. من ۹ ساله که تدریس میکنم و خیلی خوشحال میشم با شما همکاری کنم
    ۰۹۱۲۴۹۵۰۴۸۷
    من دانشجوی دکتری فیزیک هستم و شغل دومم نویسندگی و تولید محتوا هست و یکی از علایقم نوشتن برای بچه هاست.منتظر ایمیل یا تماستون هستم.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *