چگونه یک واحد قنادی راه اندازی کنیم؟

بررسی یک شغل شیرین و اشتغال زا در گفت و گو با رئیس اتحادیه قنادان کشور
چگونه یک واحد قنادی راه اندازی کنیم؟

وقتی از قنادی سخن به میان می آید یاد شیرینیهای خوشمزه و رنگارنگ خشک و تر و سینی های کیک تولد و جشنها می افــــتــــیم. گویی قنادی همان ویترینهای پــــرزرق و بــــرقــــی است که در کــــنار میــــدانها و خیابانهای پرتردد و اصلی شهر می بینیم.
حرفه قنادی دارای مشاغل و رسته های متعددی است، که با وجود سختی ها و مشکلاتی که دارد با هنرمندی کسانی که در کنار شغل ها و فرهای پرحرارت مشغول به کار هستند به شغل شیرین تبدیل شده است.
در حال حاضر ۳۵ هزار واحد قنادی در سراسر کشور مشغول کار هستند و با توجه به اهمیت این شغل و میزان اشتغالزایی آن در سطح کشور با علی بهره مند، رئیس اتحادیه قنادان کشور به گفت و گو نشستیم.
تاریخچه و نحوه راه اندازی واحد قنادی
رئیس اتحادیه قنادان کشور به تاریخچه ایجاد اتحادیه صنف قنادان تهران اشاره کرد و گفت : پس از شهریور ۱۳۲۰ و ایجاد اتحاد و یگانگی بین مردم عدهای از پیشکسوتان و ریش سفیدان صنف گردهم جمع آمده و لزوم اتحادیه را برای همگان تشریح نمودند و بدین ترتیب اولین پایه گذاری تشکل صنفی درسال ۱۳۲۴ به عنوان سندیکا ایجاد گردید و سپس در سال ۱۳۲۵ اتحادیه تشکیل و تحت شماره ۳۳ به ثبت رسید.
وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که هر قنادی برای دریافت مجوز از اتحادیه باید دارای چه متراژ فضا برای راه اندازی کسب و کارش باشد؟ گفت : اگر کار تولید شیرینی را انجام دهند، حداقل متراژ موردنیازشان ۴۰متر است و اگر تنها فروش باشند یعنی صرفاً کار فروش شیرینی را انجام دهند و تولید شیرینی نداشته باشند، حداقل متراژ تعیین شده توسط اتحادیه قنادان ۱۸متر است.وی صدور مجوز و پروانه کسب را منوط به این میزان از متراژ می داند. همچنین کارتهای بهداشت و تائید سلامت از دیگر گزینه های موردنیاز برای دریافت مجوز است.
بهره مند در ادامه و در مورد میزان سرمایه موردنیاز برای راه اندازی یک واحد قنادی خاطرنشان کرد: بستگی دارد هدف فرد سرمایه گذار فروش باشد یا تولید شیرینی اما در کمترین حالت می توان این کار را با ۵۰میلیون تومان آغاز کرد. این مبلغ حداقل سرمایه گذاری است و در صنف ما واحدهایی هستند که تا یک میلیارد سرمایه گذاری اولیه داشته اند.
رسته های صنف قنادی و شرایط لازم
برای دایر کردن کسب و کار
رئیس اتحادیه قنادان کشور به رسته های که پروانه کسب دریافت می کنند اشاره کرد و گفت : بر اساس ماده ۲ اتحادیه صنف قنادی در این اتحادیه صنفی برای ۱۱ رسته شغلی پروانه کسب صادر می شود که شامل رسته ها و مشاغل ذیل است : قناد، شیرینی فروشی ، کافه قنادی، کارگاه شیرینی ، کیک یزدی پزی ، پشمک سازی ، سوهان پزی ، فروشنده لوازم قنادی و تزیینات سفره عقد، تولید زولبیا ، بامیه و گوش فیل، تولید شکلات ، کاکائو ، کاک، یوخه سازی ،گز، نوقا ، اریس، کلوچه و قطاب سازی، تولید پیراشکی و سوخاری است .
۳۵ هزار واحد صنفی قنادی در سراسر کشور فعالیت دارند
رئیس اتحادیه قنادان تهران با اشاره به اینکه ۳۵ هزار واحد صنفی قنادی در سراسر کشور فعالیت دارند گفت : امروز در سراسر کشور بیش از ۳۵ هزار واحد صنفی قنادی مشغول به کار هستند، که در تهران فقط بیش از ۲۵۰۰ واحد فعالیت می کنند.
بهره مند در خصوص تأثیر افزایش قیمت مواد اولیه بخصوص روغن در این کسب و کار گفت: ما در سال جاری شاهد افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه بودیم به طوریکه می توان گفت در همه مواد شاهد رشد قیمت بیش از صددرصدی را داشتیم اما باز سعی کردیم شرایط مردم را در نظر بگیریم. بر همین اساس تــنــها ۲۰ درصد افزایش قیمت اعمال کردیم و امیدوارم تا پایان سال دیگر هیچگونه افزایش قیمت نداشته باشیم.
قیمت بالای جعبه به مشکل مشترک قنادان و مردم تبدیل شده است
وی در خصوص محاسبه نرخ جعبه گفت: سال قبل قیمت هر کیلو جعبه چهار هزار تومان بود و مطابق مصوبه کمیسیون نظارت، قنادان وظیفه داشتند که خالص فروشی انجام دهند و وزن جعبه را از شیرینی کم کنند اما امسال با توجه به افزایش قیمتها قیمت برخی شیرینیها پایینتر از قیمت جعبه شده است.
به طوریکه از ۱۵ هزار تا ۲۲ هزار تومان آنها را خریداری می کنیم. بر همین اساس با کمیسیون نظارت توافق کردیم که شیرینی با جعبه محاسبه شود.
وی در خصوص فروش شیرینی در سال جاری گفت: قدرت خرید مردم در خرید شیرینی بهطور محسوسی کاهش داشته و ما در تمام نقاط شهر تهران شاهد این کاهش فروش بوده ایم وقتی شیرینی که سال قبل قیمت آن ۱۸ هزار تومان بود ولی امسال ۲۳ هزار تومان شده طبیعی است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند.
ایجاد واحد صنفی در بخش قنادی منوط به گذراندن دوره های آموزشی است
رئیس اتحادیه قنادان با اشاره به اینکه این اتحادیه اقدام به ایجاد آموزشگاه برای آموزش قنادان و شاغلان این بخش کرده است گفت: هر واحد صنفی که بخواهد مجوز تأسیس قنادی را بگیرد بایستی دورههای آموزشی را در این اتحادیه طی کند ما از آموزش قنادی تا پیشرفته و تخصصی که شامل پخت شیرینی خشک، تر، کیک سازی، دسرسازی و شکلات سازی است را در این آموزشگاه آموزش می دهیم و عموم علاقه مندان می توانند در این کلاسها شرکت کنند.
قنادی صنفی پردرآمد و اشتغال زا
رئیس اتحادیه قنادان تهران گفت: با همه مشکلاتی که مردم برای تأمین مایحتاج روزمره زندگی خوددارند، در همین تهران ماهانه بیش از ۱۰۰تن شیرینی تولید می شود و به فروش می رسد.
وی در ادامه افزود:این عدد و رقم را در مورد همه شهرهای ایران اگر در نظر بگیریم میبینیم که تنها در صنف قنادان مصرف بسیار بالایی به چشم می خورد.
حال اگر شیرینی، شکلات، کیک و کلوچه را هم به این بازار اضافه کنیم، اعداد بسیار بزرگی به دست میآید که نشان از بزرگی این بازار دارد.
شیرینی فروشی با مشاغل بسیاری مرتبط است
بهره مند در ادامه گفت: تولید فرهای مناسب برای پخت شیرینی و قنادی از زمین هایی است که بازار خوبی دارد . همچنین تولید مواد اولیه آشپزی اعم از آرد و روغن و تخم مرغ و قالبهای مختلف و … از زمین هایی است که بازار خوبی دارد.
وی در پایان اضافه کرد: کیفیت تولید داخلی هم نسبت به مشابه وارداتی کاملاً رقابتی است و نمی توان گفت کم و کاست عمدهای در این زمینه به چشم می خورد.
وی در ادامه اضافه می کند: در حال حاضر علاوه بر بازار داخلی به کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی چون دانمارک صادرات داریم.

گفت وگو: لیلا قرنفلی

درباره‌ی محمدعلی میرمحمدی

Check Also

شغل هایی برای علاقه مندان کار درمنزل

شغل هایی برای علاقه مندان کار درمنزل شاید در گذشته مشاغل خانگی و دورکاری، شغل‌هایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *