دانشگاه علوم انتظامی امین

تاریخچه دانشگاه دانشگاه علوم انتظامی
دانشکده در دورۀ کنونی که عصر فناوری ارتباطات و اطلاعات نامیده شده، شاهد پیشرفت و گسترش سریع علوم در بسیاری از زمینه ها هستیم که این امر مسئولیت کارگزاران نظم و امنیت را مضاعف کرده؛ زیرا انتظارات فزاینده مردم در زمینه برقراری نظم و امنیت از یک سو و روند رو به افزایش آسیب های اجتماعی و پیچیدگی ماهیت جرایم از سوی دیگر، مدیریت امنیت عمومی را ملزم به توسعه علمی و تمرکز بر دانایی محوری کرده است.

بر همین اساس، سازمان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اجرای سه مأموریت عمده خود یعنی:

۱- ارائه خدمات انتظامی همچون گذرنامه، امور راهنمایی و رانندگی، نظارت بر اماکن عمومی و …؛

۲- انجام وظایف انتظامی از جمله برخورد با مجرمان و اخلال گران نظم اجتماعی و ناهنجاری های اخلاقی–اجتماعی؛

۳- انجام وظایف قضایی به عنوان ضابط قضایی و پیشگیری از جرم و حفظ و گسترش امنیت و احساس امنیت;

تلاش دارد همگام با تغییرات اجتماعی و تحولات علمی– تخصصی نوین حرکت کند تا در انجام مأموریت های مربوطه به گونه ای مطلوب و کارآمد به اهداف خود دست یابد.

در همین راستا از وظایف مهم دانشگاه علوم انتظامی که به مثابه بازوی توانمند علمی پلیس جمهوری اسلامی ایران است، تولید و توسعۀ دانش انتظامی در سطوح بالا و آموزش و تربیت افسران در مقاطع تحصیلی عالی است که در سال های اخیر با تأسیس دانشکده های تخصصی روند رو به رشدی را طی کرده است.

مجموعه حاضر نیز به منظور اطلاع رسانی و آشنایی بیشتر خوانندگان گرامی با دانشگاه علوم انتظامی، دانشکده های تخصصی و بخش های گوناگون آن تهیه و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

امید است این مختصر بتواند اطلاعات مفیدی را در ارتباط بادانشگاه علوم انتظامی در اختیار قرارداده و زمینه های مشارکت علمی شما را با این دانشگاه فراهم سازد. دانشگاه علوم انتظامی، تنها مرکز آموزش عالی در ناجا و محل تربیت جوانان شایسته در عرصه های نظم، دانش انتظامی و آمادگی جسمانی با محوریت دینی است. این دانشگاه، با هدف تعلیم و تربیت افسران با ایمان، شجاع، آگاه و توانا در راستای اجرای بهینه مأموریت ها و وظایف متنوع و خطیری که قانونگذار به عهدۀ نیروی انتظامی گذشته است از جایگاه مناسبی در نظام دانشگاهی کشور برخوردار است.

دانشگاه علوم انتظامی از زمان تأسیس تاکنون، همگام با تحولاتی که پلیس ایران در دوره های مختلف تاریخی با آن روبه رو بوده، شاهد دگرگونی ها و فراز و نشیب هایی برای رسیدن به هدف عالی و مطلوب خود بوده است. این دانشگاه در سال ۱۳۲۳ با عنوان «آموزشگاه عالی شهربانی» رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و از دی ماه سال ۱۳۳۸ به «دانشکده افسری شهربانی» تغییر یافت.متعاقباً با اجازه نامه وزارت کشور و موافقت شورای عالی فرهنگ، نام «دانشکده افسری شهربانی» در همان سال به «دانشگاه پلیس» تبدیل شد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران دانشگاه پلیس به عنوان عالی ترین مرکز علمی آموزشی پلیس پس از توقفی کوتاه و از سال ۱۳۶۰ دوباره پذیرش دانشجو را از سر گرفت و به فعالیت خود در پذیرش و تربیت افسران تا سال ۱۳۷۰ ادامه داد.در سال ۱۳۷۰ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) با ادغام سازمان های شهربانی، ژاندارمری، کمیتۀ انقلاب اسلامی و پلیس قضایی، شکل گرفت و «دانشگاه علوم انتظامی» با سازمان و ساختاری جدید به وجود آمد، که در سال ۱۳۸۶ عنوان «دانشگاه» از سوی شورای عالی گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد تصویب قرار گرفت.

در حال حاضر دانشگاه علوم انتظامی دارای شش دانشکده تخصصی، یک مجتمع آموزش عالی ویژه آموزش پلیس زن و پنج مرکز آموزشی است. این دانشگاه با ۳۱ گروه آموزشی و ۲۳ رشته تحصیلی با ۲۹ گرایش در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول فعالیت است. تمام دانشجویان در مقطع کاردانی و کارشناسی ۲۱ واحد به غیر از دروس مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان دروس سال تهیه (فقط دروس نظامی) را طی می کنند. همچنین دروس مهارتی از قبیل شنا، آموزش رانندگی، آمادگی جسمانی، دفاع شخصی و… را کلیه دانشجویان مصوب باید در طول دوره طی کرده و گواهینامه مربوط را اخذ کنند. به غیر از دوره های مصوب، دوره های داخلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد برای ارتقای سطح علمی کارکنان نیروی انتظامی (از طریق کنکور داخلی) برگزار می شود و همچنین برای کارکنان بدو استخدام که دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند و به آنان «دانش آموخته» اطلاق می شود به مدت حداقل یک ترم و حداکثر دو ترم در مرکز آموزش علوم پایه انتظامی (نصر) و دیگر دانشکده ها دوره های مقدماتی، عمومی و تخصصی برگزار می شود.

اهداف
در همین راستا از وظایف مهم دانشگاه علوم انتظامی که به مثابه بازوی توانمند علمی پلیس جمهوری اسلامی ایران است، تولید و توسعۀ دانش انتظامی در سطوح بالا و آموزش و تربیت افسران در مقاطع تحصیلی عالی است که در سال های اخیر با تأسیس دانشکده های تخصصی روند رو به رشدی را طی کرده است. مجموعه حاضر نیز به منظور اطلاع رسانی و آشنایی بیشتر خوانندگان گرامی با دانشگاه علوم انتظامی، دانشکده های تخصصی آمادگی جسمانی با محوریت دینی است.

این دانشگاه، با هدف تعلیم و تربیت افسران با ایمان، شجاع، آگاه و توانا در راستای اجرای بهینه مأموریت ها و وظایف متنوع و خطیری که قانونگذار به عهدۀ نیروی انتظامی گذشته است از جایگاه مناسبی در نظام دانشگاهی کشور برخوردار است. دانشگاه علوم انتظامی از زمان تأسیس تاکنون، همگام با تحولاتی که پلیس ایران در دوره های مختلف تاریخی با آن روبه رو بوده، شاهد دگرگونی ها و فراز و نشیب هایی برای رسیدن به هدف عالی و مطلوب خود بوده است.

درباره‌ی محمدعلی میرمحمدی

Check Also

شغل هایی برای علاقه مندان کار درمنزل

شغل هایی برای علاقه مندان کار درمنزل شاید در گذشته مشاغل خانگی و دورکاری، شغل‌هایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *